Dagje Bangkok en eerste 2 dagen Singapore - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Leandra Roorda - WaarBenJij.nu Dagje Bangkok en eerste 2 dagen Singapore - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Leandra Roorda - WaarBenJij.nu

Dagje Bangkok en eerste 2 dagen Singapore

Blijf op de hoogte en volg Leandra

27 November 2018 | Thailand, Bangkok

Op 25-11 had ik één dagje in Bangkok. Deze dag had ik een fiets/boottocht geboekt bij een van oorsprong Nederlandse eigenaar. Ik zou om 13 uur vertrekken, maar moest er al een half uur vooraf zijn. Ik wist niet zo goed hoelang ik erover zou doen om er te komen, dus ben op tijd weggegaan. Rond 8.30 uur ben ik vanaf mijn guesthouse weggegaan. Eerst maar even langs de 7eleven voor de gebruikelijke tosti’s als ontbijt. Dit heb ik vlakbij de pier waar de taxiboot vandaan vertrekt opgegeten. Ik zat heerlijk aan een stukje grasveld vlakbij het water. Hier heb ik ook gelijk maar even een uur in een tijdschrift zitten lezen, want ja, anders was ik er wel erg vroeg.

Ron 10 uur heb ik dan toch maar de taxiboot gepakt. Dit duurde ongeveer 40 minuten tot de pier vlakbij Co van Kessel (fietsbedrijf). Op de boot stonden twee Belgen vlakbij, dus daarmee ben ik aan de praat geraakt. Bleek dat zij ook diezelfde toer hadden geboekt en ook onderweg waren naar Co van Kessel. Zij zijn alleen twee haltes eerder afgestapt om nog wat door Chinatown te lopen. Ik ben nog verder gegaan.

Vanaf die pier was het een klein stukje lopen naar Co van Kessel. Maar ik was alsnog 1,5 uur te vroeg. Ik ben dus maar wat rond gaan lopen door dat deel van Bangkok. Alleen was het een beetje een bijzondere wijk. Voelde me er niet heel erg prettig zo alleen. Heb nog een bankje gevonden waar ik ongeveer een half uur heb gewacht. Daarna ben ik toch maar naar het kantoor gelopen om daar verder te wachten. Ik was nu alsnog een uur voor vertrek aanwezig.

De Belgen heb ik daar ook weer gezien, maar die zaten in een andere fietsgroep. Ik zat uiteindelijk met 7 andere Nederlandse mannen, twee Amerikanen en een Zuid-Afrikaanse in een groep. Was uiteindelijk een heel leuk groepje en toch ook wel weer fijn om gewoon Nederlands te kunnen praten.

Het eerste gedeelte van de fietstocht ging door Chinatown, allemaal door hele smalle straatjes en steegjes. Ook zijn we een gedeelte over de markt gefietst. Hier belande ik achter een man met een grote kar. Maar ik kon nog steeds net mijn voorganger de hoek om zien gaan. Aan het eind van de markt waren we de helft van de groep verloren en hebben we die maar opgewacht. Ook hebben we op de markt een aantal lokale dingen geproefd. Eerst dragonfruit en een fruitsoort wat een mix is tussen een sinaasappel en een grapefruit. Daarna nog een zwart ei, duizendjarig ei. Dit krijg je door het ei in een mengsel van klei en water te leggen voor ongeveer 100 dagen. Dit zag er echt heel raar uit, maar smaakte precies als een normaal ei.

Later tijdens de tocht zijn we nog naar een tempel geweest, Wat Prayunwongsawat Worawihan. Hier kregen we een bosje bloemen om binnen te offeren. Was wel een bijzondere ‘ceremonie’ om mee te maken. Ook hadden ze daar een koker met allemaal staafjes erin met een nummer erop. Door te schudden viel er uiteindelijk eentje uit en bij dat nummer hoorde een briefje met tekst, soort van horoscoop.

Verder hebben we ook een stuk met een longtailboot gedaan. Ook de fietsen gingen hierop mee. Was echt super leuk. Was nog iets wat ik niet gedaan had en mij wel erg leuk leek. Door een stuk met die boot te gaan, kwamen we in een gedeelte buiten Bangkok waar het erg groen is en waar veel boeren een plantage met palmbomen en bananenbomen hebben. Echt super om doorheen te fietsen op een smal betonnen gedeelte van ongeveer een meter breed.

Onderweg ook nog een vroeg diner gekregen. Natuurlijk rijst met verschillende soorten kip erbij en stuk ei. Smaakte erg goed en qua pittigheid was het precies goed.

Na het eten met de longtailboot terug richting Co van Kessel. Ook hier eerst weer een stuk door groen en de buitenwijk van Bangkok. Hier zie je dan ook meer vervallen huizen. Daarna de stad weer ingevaren in een gedeelte met gigantisch veel hoogbouw.

Bij Co van Kessel aangekomen nog even wat gedronken en mijn blaas geleegd. Daarna weer met de taxiboot terug gegaan richting Khoa San Road. Toevallig kwam ik weer diezelfde Belgen tegen. Dus heb gezellig staan kletsen. Onderweg naar mijn guesthouse nog een kort broekje en sandaaltjes gescoord. Want ja, ik had toch nog baht’s over.

Rond half 7 was ik terug en heb ik eerst een uur met Gerben gebeld. Daarna maar een mini van geregeld om mee naar het vliegveld te gaan. Mijn tas maar verder ingepakt en redelijk op tijd mijn bed ingegaan.

26-11
Helaas heb ik beroerd geslapen en ging de wekker veel te vroeg (4 uur). Om 5 uur zou ik namelijk opgehaald worden om naar het vliegveld te gaan. Voor die tijd nog maar even snel naar de 7eleven gelopen om een soort van ontbijt te halen om later op te eten. Om 5.15 uur werd ik dan opgehaald en was rond 6 uur op het vliegveld. Hier snel mijn tas gedumpt en door de douane. Dit verliep allemaal erg vlot. Dus ik had nog 2 uur over voordat ik vertrok.

Ik heb hier mijn baht’s die ik overhad maar omgewisseld voor Singapore Dollars. En tijdens het wachten maar mijn verhaal getypt van de fietstocht en de reis. Inmiddels is het nu 7.30 uur en kan ik over een uur gaan boarden (als alles goed gaat).

Het boarden ging alleen vrij vlot en ik had het geluk dat ik bij de nooduitgang zat, dus behoorlijk wat beenruimte had. Daarbij zat ik ook lekker bij het raam. Het enige nadeel van bij de nooduitgang zitten is dat de vleugel in de weg zit. Maar goed die extra beenruimte was heel erg welkom.

Tijdens de vlucht heel even geslapen en verder nog wat gelezen in de quest. De vlucht verliep verder prima, alleen op het einde behoorlijk wat turbulentie toen we door de bewolking moesten. Eenmaal aan de grond was het nog even snel een Immigratie formulier invullen en door naar de douane. Hier kon ik bijna in één keer doorlopen. Het enige nadeel is dat je dan ook op je tas moet wachten. Maar gelukkig was die meegekomen en kon ik snel door richting de metro om naar de stad toe te gaan.

De rit met de metro verliep ook heel goed. Wat een verademing vergeleken met Thailand. Het metronet is hier echt super goed geregeld en helemaal niet duur. Om in Chinatown te komen moest ik één keer overstappen, maar de metrolijnen staan echt goed aangegeven.

Op metrostation Chinatown was het inmiddels droog, gelukkig. Toen ik aankwam regende het namelijk en flink ook. Mijn hostel had ik vrij snel gevonden (wel met een kleine omweg). Daar was het inchecken en een beetje installeren in de dorm. Er is ruimte voor 10 dames en we zijn met ongeveer 6. Mijn plan was eigenlijk om een rondje in Chinatown te lopen, maar ook nu weer, plannen zijn er om gewijzigd te worden. Bij de receptie zag ik namelijk een bordje staan met daarop informatie over gratis stadswandelingen. Aan het einde van de middag zou er een wandeling zijn in de omgeving van Marina at the Bay. Inmiddels was het 3 uur en de wandeling zou om half 5 starten. Ik had twee opties, of met de metro erheen, of ongeveer 3 km lopen. Ik ben voor de laatste gegaan om dan gelijk wat van de stad te kunnen zien. Het enige probleem was het vinden van het meetingpoint. Gelukkig had ik tijd zat en heb ik hem uiteindelijk kunnen vinden.

De toer zelf duurde ongeveer 2,5 uur en was erg leuk. Zo heb ik gelijk een aantal high light daar in de omgeving, zoals Marina Bay Sands (bekende hotel) en de Giant Trees. De gids vertelde dat er elke avond een lichtshow wordt gehouden op de Trees. Dit zou om 19 uur beginnen. Toen de toer was afgelopen eerst maar even wat gaan eten en daarna terug naar de Trees. Tijdens de toer ben ik ook 2 andere meiden tegengekomen die ook alleen waren. Een Duitser en een Franse die met haar vriendin in Indonesië woont.

De show op de Trees was echt geweldig. Super vet gedaan met al die lichtjes op de Trees en leuke muziek erbij. Na afloop bleek dat we vlakbij een Belgisch meisje zitten/lagen die ook alleen was. Zij is bij ons aangesloten om richting het water te gaan voor een water en lichtshow. Ook dit was leuk om te zien, maar de Trees waren spectaculairder.

Hier hebben we na afloop nog een tijdje gekletst en rond half 11 zijn we terug gegaan richting hostel. ’s Middags was ik er al achter gekomen dat het Duitse meisje in het zelfde hostel slaapt als ik en dan ook nog eens in dezelfde dorm. Echt te toevallig. In het hostel maar even snel een douche genomen en naar bed, want ik was nu echt wel heel erg moe. Inmiddels was het ook al 23.30 uur en was het een hele lange dag.

27-11
Afgelopen nacht heb ik echt heerlijk geslapen. Halverwege werd ik even wakker omdat ik het koud had, moet niet gekker worden. Maar gelukkig kon ik nog een dekbed over me heen trekken en ben ik weer verder gegaan.

Vanochtend stond er weer een stadswandeling op het programma. Dit keer door Chinatown. Ik had om 8 uur de wekker gezet en om 9.30 uur was het verzamelen bij metrostation Chinatown. Dit is echt mega dichtbij. Ook dit was een erg leuke toer en op deze manier zie je gelijk een groot deel van een gebied en krijg je achtergrond informatie. Toen Singapore net opgericht is kwamen er veel mensen uit China, India en Europa die kant op. Maar ja, wat moet je met al die mensen die een andere taal spreken. Nou groeperen in verschillende delen. Zo is onder andere Chinatown ontstaan.

Verder zijn we ook nog een tempel, Buddha Tooth Relic Temple, in geweest. En natuurlijk had ik een korte broek en hempje aan. Maar gelukkig hadden ze daar een wikkelrok en een sjaal om mezelf te kunnen bedekken en mocht ik er toch nog in.

Na afloop van de wandeling ben ik samen met het Duitse meisje, Sandra, bij een markthal wezen eten (Maxwell Hawker Centre). Hier echt een heerlijke lunch gehad. Daarna nog even terug gegaan naar ons hostel.

Rond 3 uur zijn we weer op pad gegaan richting de Botanische Tuinen. Dit zijn hier echt megagroot (82 hectare). Hier hebben we zo’n 2 uur rondgelopen en heel veel soorten planten gezien. We hadden ook erg mazzel met het weer. Voordat we aankwamen had het behoorlijk geregend, maar terwijl wij er liepen was het droog.

Rond 6 uur terug richting hostel om mijn tas te dumpen en daarna hadden we nog met een meisje uit Singapore afgesproken. Sandra kende haar en had contact met haar. Uiteindelijk in een top roof bar beland voor een wijntje (in mijn geval). Hierna moest dat meisje uit Singapore weer aan het werk e zijn Sandra en ik op zoek gegaan naar wat eten. Beide hadden we zin in pizza en dat ik ook gelukt. Deze smaakte echt heerlijk na bijna 4 weken alleen maar rijst en noedels. Na afloop ook een heerlijke chocolade lava cake als toetje genomen. Soms moet je er gewoon even van genieten.

Na het eten terug gewandeld naar het hostel. Met een kleine omweg om bij een night market te kijken, maar die hebben we of niet gevonden of het zijn de kraampjes die er overdag ook al staan. Daarna terug naar het hostel en lekker een douche genomen. Ik liep een beetje achter met mijn verhalen, dus dat ook maar getypt en straks lekker slapen.

(jullie moeten het even zonder foto's doen, heb ik nu geen zin in om op te zoeken)

  • 28 November 2018 - 11:28

    Je Moeder:

    Wow, wat een prachtige foto's, echt genieten!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leandra

Actief sinds 02 Nov. 2018
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 3876

Voorgaande reizen:

01 November 2018 - 08 December 2018

Alleen op avontuur

Landen bezocht: